TAOIZMUS...
2005.06.07. 14:57
A TAOIZMUSRÓL RÖVIDEN:
Alapító Lao Ce (i.e. 6. sz. ?)
Csuang Ce (i.e. 4. sz.)
Kung Fu Ce (Konfuciusz) (i.e.
6.sz.) Meng Ce (i.e. 4-3. sz.)
nincs (ősi animista vallás; sintó = a
szellemek útja)
Vallási iratok
Tao Te Csing (Az út és erény
könyve); kialakulás: i. e. 4-3. sz;
nem isteni kinyilatkoztatás
Su Csing (Írások Könyve), Ji
Csing (Változások Könyve), Si
Csing (Dalok Könyve), Li Csi
(Szertartások feljegyzései), Csun
Csiu (Tavasz és Ősz); kialakulásuk:
i. e. 10-2. sz.; nem isteni
kinyilatkoztatások
Kodzsiki (Régi dolgok feljegyzései),
Nihongi (Japán története),
Engisiki (Engi-kori rítusok); írásbeli
rögzítésük: i. sz. 8. sz.; nem
isteni kinyilatkoztatások
Hagyományok különféle irányzatok és egyes
mesterek tanításai
Kung Fu Ce az ősi, bölcs királyok
hagyományait elevenítette fel
ősi állami szertartások; sok helyi
hagyomány
Irányzatok a filozófikus és a mágikus
főáramlat sok iskolával; a
babonás népi irányzat
Kung Fu Ce nagy követőinek
(Meng Ce, Hszün Ce) iskolái; a
törvények radikális betartatását
követelő legisták (fa-csia)
a 13 régi irányzat; állami sintó
(aminek része a császártisztelet); a
buddhizmussal kevert rjóbu
(kétarcú) sintó
Az Isten személytelen világszellem; sok
kisebb-nagyobb isten van és az
ősök szellemei, némelyiküket
évszázadok múltán istenként
kezdtek tisztelni
az Ég (Tien) a legfelsőbb hatalom
(személytelen); sok természeti és
helyi isten van, és az ősök szellemei,
némelyiküket évszázadok
múltán istenként kezdtek tisztelni
rengeteg isten, azaz természeti
szellem (kami) van; a legfőbb
Amateraszu Napistennő; évszázadok
múltán egyes nagy ősöket
istenként kezdtek tisztelni
A világ az örök életszubsztancia (csi)
kétpólusú megnyilvánulásából
(jin és jang) jött létre az öt elem
(föld, víz, tűz, fa, fém); a világ
rendje ezek harmóniájától (tao)
függ; a "túlvilág" evilág része
örök, anyagi, valóságos; az
istenek / ősök szellemei csak
láthatatlanok
az istenek teremtették, örök; a
természet a természetfeletti
kifejeződése, s mint ilyen szent,
tiszta és szép (a halál, a romlás
szentségtelen, taszító elem)
Az ember a világrend egyik megnyilvánulási
formája; alapvetően jó; halála
után tovább él szellemként és
utódai emlékezetében (ősök
tisztelete)
az Ég teremtménye; alapvetően jó;
halála után tovább él szellemként
és utódai emlékezetében (ősök
tisztelete)
a kamik teremtménye, test és lélek
egysége, eredetileg isteni, szent és
tiszta; halálával egyéni léte megszűnik,
de utódai emlékezetében
tovább él (ősök tisztelete)
Az ember problémája
nem a tao világrendjével,
környezetével és önmagával
összhangban cselekszik
az erkölcstelen életvitel, az állam,
a szertartások és az ősök iránti
tisztelet hiánya
nem mindig követi a törvényt és az
erkölcsöt (közösség és kötelesség
tudat, tekintélytisztelet, és hűség)
A megoldás felismerni a tao áramlását, a dolgok
egymásra hatását; az önzést
kerülő "nem cselekvéssel" (vuvej)
a dolgok természetes rendjét
követni; eszköz a természetmisztika
és a mágia is
a törvények követése és az ősök
tisztelete; a nemes ember (csün ce)
ideáljának megvalósítása: emberség,
igazságosság stb., illetve a
szülő-gyermek kapcsolat az
uralkodó és az alattvalók között
az isteni eredetű állam törvényeinek,
az erkölcsi elveknek a követése;
a rituális tisztaság (harai) a
kamikhoz való közeledésben
Külső segítség taoista írások és a mesterek, bölcsek
vezetése; mágikus
gyakorlatok, szellemek
a konfucianista tanítások; az uralkodó
mint az Ég Fia (Tien Ce) az
Égi Birodalom képviselője (isten)
az államrend és a Tennó (Ég Fia)
kormányzása; a kamik sugallata
A várt
eredmény
a világrenddel harmonizáló természetes
egyéni, közösségi élet
a harmonikus, összetartó társadalom
létrejötte és felvirágoztatása
a kamikkal, a természettel és a
többi emberrel való harmónia (vá)
Az erkölcs alapja
a tao természetes rendje, egyensúlya,
amelyből az emberi etika
következik
Kung Fu Ce alapelvei; az ember
eleve hajlik a jóra (Meng Ce)
isteni eredetű állami törvények és
társadalmi rend (az adós viszony:
úr / vazallus, szülő / gyerek közt)
A hitélet iránytűje
maga a tao, Lao Ce és Csuang
Ce tanításai
Kung Fu Ce tanítása a sintó hagyományok
Jelkép jin és jang egysége, a tao (út):nincs a szentélyek előtti torii (nagy,
kettős keresztgerendás kapu)
Hívek száma kb. 50 millió (főleg kínaiak; egy
részük konfuciánus is)
kb. 350 millió (kínaiak, koreaiak,
japánok; egy részük taoista is)
kb. 110 millió (csak japánok, de
közülük 90 millió buddhista is)
|