SINTOIZMUS...
2005.06.07. 14:43
A SINTOIZMUSRL RVIDEN
A "sinto" sz a japnok eredetileg nvtelen, shonos nemzeti vallst jelli. A sinto ("sin"="istenek", "t"="t" ) szavak tulajdonkppen ezen svalls megklnbztetsre szolglt a ksbb - az i.sz. 6. szzadban - megjelen s elterjed buddhizmussal szemben, amit Japnban bucu-dnak, "Buddha svnynek" neveztek el. A sinto eredeti japn elnevezse: Kami no micsi, "a kamik, szellemek, istenek tja". A szinte kizrlag Japnban elterjedt valls, melynek f centrumai Iszben s Izumban tallhatk, ma kb. 3 milli kvett szmll, azaz a japn lakossg 3%-a kveti. Sok japn ketts, buddhizmushoz s sintoizmushoz val prhuzamos ktdse folytn a sintoistk szmt gyakran sokkal nagyobb szmokban hatrozzk meg. A sinto egszen i.sz. 552-ig llamvalls volt, az ezutn kvetkez hatalmi peridusokban hol ismt egyeduralkod, hol pedig a buddhizmussal szervesen sszefondva ltezett tovbb. A sintoizmusban kulcsfontossg szerepe volt (van) a csszrnak (mikd, tenno), akinek szrmazst i.e. 660 ta ktik az istenek vilghoz ("tenn"="gi uralkod"). A Meidzsi-korszakban (1867-1912) a sinto vallst egy llami rendelettel kt rszre osztottk. Az "llami-sinto" alatt a tenn s sei eltti llami, polgri keretek kztt zajl megemlkezseket rtettk, mg a "szekta-sinto"-n magt a szentlyekhez ktd egyni vallsgyakorlst ismertk el. A II. vilghbor utn Hirohito csszr 1946. janur 1-jn hivatalosan visszavonta, hogy lenne az l "kami" s hogy a nppel val kapcsolata mitolgiai gykerekre lenne visszavezethet. Ma a sintoizmusnak kt irnyzata ismert. A "szently-sinto" alatt az orszgszerte mintegy 80.000 szentlyben tbb mint 20.000 pap s papn ltal kultivlt s a hvek millii ltal vgzett valls gyakorlst rtik. A sintoistk mintegy 20%-t kitev "szekta-sinto" alatt a mra igencsak nllsodott, tbb szz kisebb-nagyobb vallsi kzssget rtik.
A sintoizmus alaptantsa
A sintoizmus megrtsben a "kami" sz kulcsfogalom, melynek jelentse leginkbb mint "felsbb lny", "magasabbrend lny" kzelt fogalmakkal adhat leginkbb vissza. Kami-jelleggel rendelkezik minden, ami vallsilag tiszteletre mlt: az g s a fld istensgei, a szellemek, az llatok, a nvnyek, a hegyek, a tavak, teht minden, ami valamikppen rendkvli. A tenn, a csszr maga is kaminak minsl (arami-kami: lthat isten). A japnok, a kami-lnyek nagy szma miatt 8 milli kamit fogadnak el (jao-jorozu-no-kami) s az orszgot gyakran "sinkokunak", a kamik orszgnak is nevezik. A kamik kztt klnleges jelentsg szemlyek, istensgek is tallhatk, melyeknek gyakran kln szentlyeket is emelnek. Ilyen Amateraszu (az gen vilgt) vagy Inari a rizsisten, akinek szimbolikus kvete a rka, aki jelenltvel oltalmazza a rizsfldeket. Kami-Musubi a szletsek s keletkezsek istene, Kondzsin vagy Kane-no-kami maga a fmisten, aki az emberekre szenvedst s hallt zdt. Az esisten Taka-Okami, a hegyekben lakik s srkny formj. Az egykori bks Ojin csszrt (270-312) mint Hacsiman hadistent tisztelik. Helyi vdistensgei egyarnt vannak falvaknak, vrosoknak s igazgatsi krzeteknek is. Ezek szentlyeihez viszik az jszltt fikat 31, a lnyokat 33 nappal a szletsk utn, hogy ott nevet kapjanak s az istensg letre szl vdelmt megkapjk. Minden sinto csald otthonban tallhat egy kami-dan, egyfajta oltr, melyen ltalban tbb "mija" azaz kisebb ereklye tallhat. Itt a csald tagjai telt s cseresznyefa gakat ("szakaki" vagy "szakiki") mutatnak be felajnlskppen a hz rz kamijnak. A sintoizmus legfontosabb forrsmvei a Kodzsiki s a Nihongi. A Gemmjo-tenn csszrn (708-714) ltal megbzott tuds, no-Jaszumaru gyjti ssze Japn rgi hagyomnyait s adja ki 712-ben a Kodzsikit, "A rgi idk krnikja" cmmel. A m az orszg trtnett az istenek korszaktl Szuik csszrn hallig (i.sz. 628-ig) beszli el. Nem sokkal ksbb, Toneri herceg (676-735) trja a nyilvnossg el az ltala s tbb tuds ltal rt Nihongit (Japn vknyvei), mely szintn mitologikus elemekkel tsztt trtneti jelleg m. A szmos tovbbi fontos m kzl a 927-ben megjelent Engisiki cm szertartsknyv rdemel mg kln emltst.
|